Mina gissningar för Oscarsgalan 2018.

I natt sänds Oscarsgalan 2018 och detta är min lista på vilka filmer jag tror kommer vinna.

Uppdaterad med korrekta resultat.

 

Bästa film: The Shape of Water 

Bästa regi / director: Guillermo del Toro, The Shape of Water

Bästa manliga huvudroll: Gary Oldman, Darkest Hour

Bästa kvinnliga huvudroll: Soirse Ronan, Lady Bird

Bästa manliga biroll: Sam Rockwell, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Bästa kvinnliga biroll: Laurie Metcalf, Lady Bird

Bästa manus efter förlaga: Call Me by Your Name

Bästa originalmanus: Get out

Bästa animerade film: Coco

Bästa dokumentär: Faces Places

Bästa utländska film: The Insult

Bästa scenofragi: Blade Runner 2049

Bästa ljudredigering: Dunkirk

Bästa ljud: Dunkirk

Bästa smink: Darkest Hour

Bästa kostym: Darkest Hour

Bästa specialeffekter: Star Wars: The Last Jedi

Bästa klippning: Baby Driver

Här är den kompletta listan.

(Insåg vid uppdateringen att några kategorier fallit bort vid redigeringen av bloggposten igår. Slår mig på fingrarna och gör om, bättre, nästa år).

Vi får se om jag får rätt. / Samuel Varg

Om Samuel Varg

Magisk utbildning och underhållning i ett välklätt paket.
Det här inlägget postades i Film- och bokarkivet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mina gissningar för Oscarsgalan 2018.

  1. Nerea skriver:

    He is sometimes constrained by the director”s choices. Star Wars in particular was heavily influenced by Lucas”s attachment to the demo score he put together (in order to have a print he could use to show the bankers to get some more money to finish the darn thing). The same demo score approach that Kubrick had done in 2001, only Kubrick got so attached to it that he threw out Alex North”s work and just kept the classical and Ligeti stuff (and didn”t tell North at the time). Thus why the final battle has Mars-like 5/4, and the Tatooine scenes sound like part 2 of Rite of Spring (itself because Lucas associated the sound of that opening with the desert thanks to Disney”s Fantasia). There”s a bit of Copland in it as well for similar reasons (though Williams is more Copland-esque in Jaws). So he didn”t really get to put a real personal stamp on Star Wars saga until Empire, I thinkand even then, became constrained by the same Wagnerian approach that informed it. The best pieces from the scores, in hindsight, are often ones that didn”t involve the standard motives we know so well. E.g., the 2nd part of the 4-part ”Battle of Hoth sequence. Close Encounters comes closer to an original voice, I would think, than most of his other films. cheap

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *